TT Club Polska - Kolejowa Literatura
www.mamboteam.com
TT Club Polska Advertisement
Główna arrow Kolejowa Literatura
_DATE_FORMAT_LC
 
 
Menu główne
Główna
Testy
Vademecum
Makieta
Producenci TT
Nowości TT
Imprezy modelarskie
Tu kupisz TT
Zabawki w TT
Kolejowa Literatura
Ciekawostki
Rodzina TT Club Polska
Dołącz do nas
Szukaj
ZOBACZ TEŻ
Nasi przyjaciele
Zaloguj się





_LOST_PASSWORD
_NO_ACCOUNT _CREATE_ACCOUNT
Zamów newsletter






Kolejowa Literatura


Stalowe Szlaki 2/2017 _CMN_PDF _CMN_PRINT _CMN_EMAIL
_DATE_FORMAT_LC
Ukazał się kolejny numer Stalowych Szlaków - numer 2/2017. Tematem numeru są początki trakcji spalinowej na polskich kolejach w odniesieniu do lokomotyw spalinowych małej mocy, służących do pracy manewrowej.
tej tematyce poswięcony jest artykuł Zbigniewa Tucholskiego opisujący służbę lokomotywy Deutz Lr-398 w Wojsku Polskim. Natomiast Krzysztof Zintel zamieścił przegląd lokomotyw spalinowych jakie produkowano w Polsce przed II wojną światową i jakie znalazły się na naszych kolejach po zakońćzeniu wojny. Z trakcją spalinową wiąże się też materiał o kasacji autobusów szynowych typu SPA-66 wyprodukowanych przez Kolzam w Raciborzu i znanych jako seria SN81. Znacznie korzystniejsze informacje dotyczą trakcji elektrycznej za sprawą remontu lokomotywy EP05-23 przez  PKP Intercity oraz o powrocie na szlak lokomotywy ET40-52. 

Interesujacy jest artykuł jest poświęcony katastrofom kolejowym na liniach górskich na liniach leżących we wschodniej częsci polskich gór. W numerze znajduje się również szereg ciekawych informacji dotyczących imprez dla osób interesujących się koleją oraz wiadomości związanych z działalnością stowarzyszeń.
 
 
 
 
 
 
Napisz komentarz (0 Komentarze)
_READ_MORE
 
Stalowe Szlaki 1/2017 _CMN_PDF _CMN_PRINT _CMN_EMAIL
_DATE_FORMAT_LC
Ukazał się kolejny numer Stalowych Szlaków - numer 1/2017. Tym razem czasospismo skupiło się na mniej popularnym taborze technicznym, jaki jest niezbędny na kolei. Najważniejszym materiałem w tym numerze jest artykuł Zbigniewa Tucholskiego o żurawiach kolejowych produkowanych przez węgierską firmę Rába typu PZ-45 głównie dla kolei Związku Radzieckiego, ale również dla kolei węgierskich. Jeden taki żuraw został zakupiony na potrzeby PKP. Dla osób interesujących się modelarstwem w wielkości TT może być to interesujący ratykuł. Model tego żurawia produkowała bowiem przez kilka lat firma Peresvet.
Kolejny większy artykuł jest poświęcony zepołom trakcyjnym serii EW58 (typ 3We). Seria ta budowana na podstawie zapotrzebowania Warszawskiego Węzła Kolejowego miała zastąpić starsze i przeznaczone do wycofania z ruchu serie wysokoperonowych zespołów trakcyjnych. Jednak skończyło się na wykonaniu 28 jednostek wysłanych na linię Szybkiej Kolei w Trójmiescie. Gdzie przysparzały sporo problemów w eksploatacji. Ich kasacje zaczeły się już w końcu lat 80. a więc po mniej więcej dziesięciu latach służby. W numerze znajduje się również szereg ciekawych informacji dotyczących mprez dla osób interesujących się koleją oraz wiadomości związanych z działalnością stowarzyszeń.
 
 
 
 
 
 
Napisz komentarz (0 Komentarze)
_READ_MORE
 
Stalowe Szlaki 4/2016 _CMN_PDF _CMN_PRINT _CMN_EMAIL
_DATE_FORMAT_LC
Ukazał się numer 4/2016 Stalowych Szlaków. Najważniejszym artykułem w tym numerze jest opis lokalnej linii wąskotorowej łączącej Strumień ze stacją kolejową w Chybiu. Kolej wąskotorowa o typowym dla monarchii austriackiej rozstawie 760mm funkcjonowała krótko w latach 1911-28. Dzisiaj warto sobie przypomnieć o istnieniu tej krótkiej bo koło pięciokilometrowej linii, która w tamtych czasach miała ułatwić dotarcie na stację kolejową w Chybiu.
Koleje wąskotorowe są też bohaterami innych materiałów opublikowanych w tym numerze. Dwa teksty opisują koleje wąskotorowe na Helu. Koleje na półwyspie powstały na potrzeby wojska. Obecnie sieć nie jest tak rozbudowana jak dawniej. Niemniej cześć dawnej sieci w dalszym ciągu jest użytkowana przez wojsko. W ostatnim czasie na kolei należącej do wojska pojawiły się nowe lokomotywy i wagony. W ramach działalności Muzeum Obrony Wybrzeża razem w odziałem MOW czyli Muzeum Kolei Helskich funkcjonuje natomiast inna część kolei dawnego rejonu umocnionego na Helu, która zapewnia dojazd pomiędzy placówkami muzealnymi. W aktualnym numerze można również znaleźć opisy imprez kolejowych zorganizowanych w Zagłębiu Dąbrowskim oraz na Dolnym Śląsku.

 
 
 
 
 
 
Napisz komentarz (0 Komentarze)
_READ_MORE
 
Stalowe Szlaki 3/2016 _CMN_PDF _CMN_PRINT _CMN_EMAIL
_DATE_FORMAT_LC
Ukazał się właśnie numer 3/2016 Stalowych Szlaków. Najważniejszym artykułem w tym numerze jest opis akumulatorowej lokomotywy manewrowej wyprodukowanej przez niemiecką firmę AEG w 1928 roku. Lokomotywa ta przez 67 lat pełniła służbę w cukrowni "Witaszyce". Po jej zakończeniu znalazła się w zbiorach Polskiego Stowarzyszenia Miłośników Kolei. PSMK doprowadziło do odbudowy lokomotywy. W tej chwili aby była w pełni użyteczna brakuje tylko akumulatorów.
W artykule zamieszczono wyskalowane schematy lokomotywy. Może ktoś się pokusi o model w wielkości TT?
Kolejny interesujący artykuł opisuje pociągi jakie na zamówienie niemieckiego biura organizującego wycieczki dla pasjonatów kolei uruchomiła Żnińska Kolej Powiatowa. Na tej kolei odbyło się w maju opisywane w bieżącym numerze II Międzynarodowe Spotkanie Kolei Wąskotorowych.
W kolejnym z materiałów opublikowanych przez Stalowe Szlaki zostały zaprezentowane pociągi specjalne, jakie uruchomiono z okazji XXIII Parady Parowozów w Wolsztynie w 2016 roku.
Równie ciekawie przedstawiono składy w postaci lokomotywy i najczęściej wagonu piętrowego Goerlitz88, jakie kursowały na Ostbahnie w okolicach Krzyża.

Z kolei w części dotyczącej działalności organizacji pozarządowych można przeczytać jak stowarzyszenie "Bana" przywraca ruch na kolei wąskotorowej ze Środy Śląskiej do Zaniemyśla.









Napisz komentarz (0 Komentarze)
_READ_MORE
 
Stalowe Szlaki 2/2016 _CMN_PDF _CMN_PRINT _CMN_EMAIL
_DATE_FORMAT_LC
Ukazał się właśnie numer 2/2016 Stalowych Szlaków. Najciekawszym artykułem jest historia spalinowego zespołu trakcyjnego Mxx189 „Scania”, który był użytkowany na kolei krotoszyńskiej.
Kolejny interesujący artykuł związany taborem wąskotorowym poświęcony jest wagonom krytym użytkowanym w cukrowni Dobre.
Z najświeższych aktualności warto zwrócić uwagę na artykuł opisujący pożegnanie elektrycznych zespołów trakcyjnych serii EN94 obsługujących od 1972 roku linie WKD z Warszawy do Grodziska Mazowieckiego i Milanówka. Wycofanie tych zespołów związane jest również z rewolucją jaką dla WKD jest zmiana napięcia z 600V na 3kV.
Poza tym w bieżącym numerze są zamieszczone inne aktualne informacje dotyczące kolei wąskotorowych, normalnotorowych oraz działalności organizacji pozarządowych starających się chronić relikty dawnej kolei.








Napisz komentarz (0 Komentarze)
_READ_MORE
 
 
Top! Top!