TT Club Polska - Stalowe Szlaki 2/2017
www.mamboteam.com
TT Club Polska Advertisement
Główna arrow Kolejowa Literatura arrow Stalowe Szlaki 2/2017
_DATE_FORMAT_LC
 
 
Menu główne
Główna
Testy
Vademecum
Makieta
Producenci TT
Nowości TT
Imprezy modelarskie
Tu kupisz TT
Zabawki w TT
Kolejowa Literatura
Ciekawostki
Rodzina TT Club Polska
Dołącz do nas
Szukaj
ZOBACZ TEŻ
Nasi przyjaciele
Zaloguj się





_LOST_PASSWORD
_NO_ACCOUNT _CREATE_ACCOUNT
Zamów newsletter






Stalowe Szlaki 2/2017 _CMN_PDF _CMN_PRINT _CMN_EMAIL
_DATE_FORMAT_LC
Ukazał się kolejny numer Stalowych Szlaków - numer 2/2017. Tematem numeru są początki trakcji spalinowej na polskich kolejach w odniesieniu do lokomotyw spalinowych małej mocy, służących do pracy manewrowej.
tej tematyce poswięcony jest artykuł Zbigniewa Tucholskiego opisujący służbę lokomotywy Deutz Lr-398 w Wojsku Polskim. Natomiast Krzysztof Zintel zamieścił przegląd lokomotyw spalinowych jakie produkowano w Polsce przed II wojną światową i jakie znalazły się na naszych kolejach po zakońćzeniu wojny. Z trakcją spalinową wiąże się też materiał o kasacji autobusów szynowych typu SPA-66 wyprodukowanych przez Kolzam w Raciborzu i znanych jako seria SN81. Znacznie korzystniejsze informacje dotyczą trakcji elektrycznej za sprawą remontu lokomotywy EP05-23 przez  PKP Intercity oraz o powrocie na szlak lokomotywy ET40-52. 

Interesujacy jest artykuł jest poświęcony katastrofom kolejowym na liniach górskich na liniach leżących we wschodniej częsci polskich gór. W numerze znajduje się również szereg ciekawych informacji dotyczących imprez dla osób interesujących się koleją oraz wiadomości związanych z działalnością stowarzyszeń.
 
 
 
 
 
 

Lektura artykułu o pierwszych lokomotywach spalinowych w Polsce może być ciekawą inspiracją dla tych modelarzy, którzy w epoce III lub wczesnej IV zamierzają odtoworzyć stację zakłądową lub bocznicę. W wielkości TT dostępny są modele małych ujednoliconych lokomotyw budowanych od 1933 roku według ujednolioconego schematu (Einheitsbauart) w dwóch gruoach podzielonych na podstawie mocy napędu (Leistungsgruppe - Lg): LgI: 20-39KM lub LgII: 40-110KM. Oznaczano je jako według schematu:K - Kleinlokomotive; dalej oznaczenie napędu: b - Benzol (silnik gaźnikowy), g - Gas (silnik zasilany gazem: propan-butan, gaz drzewny, itp), ö - Öl (silnik wysokoprężny), s - Speicher (elektryczne - akumulatorowe); na koniec oznacznenie przekładni: e - Elektromotor (przekładnia elektryczna) lub f - Flüssigkeith (przekładnia hydrauliczna). Dla przekładni mechanicznej nie stosowano żadnych oznaczeń.
W ten sposób docieramy do modelu małej lokomotywy sppalinowej oznaczonej jako Kö lub Köf i produkowanej w TT przez firmę Arnold. Na podstawie zdjęcia autorstwa Tadeusza Suchorolskiego zamieszczonego w artykule pokazujących lokomotywę  Kö 4519 pacującą w 1971 roku w ZNTK Oleśnica można się pokusić o waloryzację modelu polegajacą na zabudowie drewnianych drzwi do kabiny i typowych dla PKP od drugiej połowy lat 60. reflektorów. Po drugiej wojnie światowej w Polsce doliczono się 24 lokomotyw zbudowanych według ujednolioconego schematu konstrukcji.

Poniżej jeden z modeli oferowanych w wielkości TT przez firmę Arnold nr. kat HN9005. Model lokomotywy DRB Kö 4537 (Henschel und Sohn, Kassel 22334/1934; 1970 - DR 100 537-0; 1992 VSE 310 537-6)

 

 

 Na koniec jeszcze spis treści tego numeru Stalowych Szlaków:

Z Kraju

Pociągi „Twierdza” i „Zdrojowy” z parowozem TKt48-18 - str. 2
VI Zlot Miłośników Kolei Wąskotorowych w Białośliwiu - str. 5
Krośnicka Kolej Wąskotorowa - str. 8
Sobota Pod Parą na Pleszewskiej Kolei Lokalnej - str. 10
Parowóz „RYŚ” na otwarciu Centrum Komunikacyjnego w Legionowie - str. 11
Wagon platforma amunicyjna w Kołobrzeskim Skansenie Morskim - str. 11
Pleszew - str. 12
Pociągi turystyczne Bytów – Lipusz - str. 16
Kolej Leśna w Hajnówce - str.19
Ełcka Kolej Wąskotorowa - str. 20
„Kapciem” po bieszczadzkich szlakach II - str. 22

Kolejowe archiwum

Plan schematyczny stacji Malbork Wąsk. - str. 25

Tabor kolejowy

Normalnotorowa lokomotywa spalinowa PKP Deutz Lr-398 w służbie Wojska Polskiego - str. 28
Pierwsze lokomotywy spalinowe w Polsce - str. 31

Z ostatniej chwili
Koniec serii SN81 - str. 46
Renowacja EP05-23 - str.49
„Bombowce” wracają na szlak - str. 52

Organizacje pozarządowe
Żuławska Kolej Dojazdowa Jesienią - str. 54
Żuławska Kolej Dojazdowa w 2016 r. - str.56

Wypadki kolejowe

Katastrofy kolejowe w górach - str. 60
Wypadek na stacji Szczebrzeszyn - str. 64


Stalowych Szlaków można szukać na aukcjach internetowych wydawcy - Luxtorpeda Ekspres.pl, jak również w sklepach modelarskich, oraz sieci salonów Empiku.

 

Stalowe Szlaki 2/2017

 

Aby dodac komentarz zaloguj sie. Jesli nie masz konta, zalz je sobie. Tylko zarejestrowani uzytkownicy moga pisac komentarze.

 

Komentarze


jpcomment 1.0 Beta
 
_ITEM_NEXT
 
Top! Top!